آشنایی با شبکه اینترنتی

8 روش متداول کلاهبرداری

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۲۶ ب.ظ

Banker - در میان کلاهبرداری های رایج که روز به روز با پیشرفت علم پیچیده تر می شود بتازگی فهرستی از انواع شگردها منتشر شده است که براساس جرم های صورت گرفته در میان کلاهبرداران به عنوان روش های محبوب شناخته شده است.

به گزارش بنکر (Banker)، روانشناسان معتقدند که کلاهبرداران نسبت به مجرمان عادی از بهره هوشی بالاتری برخوردارند. آنها با هوش خود و طراحی روش های غیرمتداول دست به کلاهبرداری می زنند. حال با 8 روش متداول این کلاهبرداری آشنا شوید.

کلاهبرداری اینترنتی: این جرم در میان کلاهبرداران از محبوبیت خاصی برخوردار است. مجرمان با جعل نام در ایمیل ها و ثبت دامنه های تجارتی غیرواقعی از مردم کلاهبرداری می کنند. این جرم از آشناترین جرم های موجود در میان سایر جرایم است.

کلاهبرداری نیجریه ای: این روش، نخستین کلاهبرداری اینترنتی است و اکنون همچنان به صورت گسترده از سوی خلافکاران سایبری استفاده می شود. این نوع کلاهبرداری با دریافت ایمیلی آغاز می شود که ادعا می کند از سوی شخصی ارسال شده که نیاز دارد مبلغ قابل توجهی پول را از کشورش که اغلب نیجریه است، خارج کند.در این پیام به قربانی وعده داده می شود در صورت کمک کردن، پاداش قابل توجهی دریافت کند. اگر طعمه ها اغفال شوند از آنها خواسته می شود ابتدا مبلغی را برای کمک به پرداخت هزینه های بانک ارسال کنند. این مبلغ معمولا هزار دلار است. به محض ارسال این مبلغ دیگر از تماس خبری نمی شود و پول قربانیان برای همیشه از دست می رود. معاونت اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا دو هفته قبل به تجار و بازرگانان ایرانی در مورد شیوع کلاهبرداری نیجریه ای در کشور هشدار داده و از آنان خواسته بود مراقب باشند در دام این شیادان گرفتار نشوند.

کلاهبرداری هویتی: این کلاهبرداری بیشتر در حوزه اینترنتی صورت می گیرد و با سرقت هویتی از طریق «ایمیل»ها، داده های اشخاص را به سرقت می برند و می توانند از این طریق به بانک های اینترنتی و سایر منابع مالی افراد دسترسی پیدا کنند.

فیشینگ: دسترسی به رمز عبور و نام کاربری برای دسترسی به کارت های اعتباری از محبوب ترین کلاهبرداری های موجود در روی زمین است که به اصطلاح «فیشینگ» نامیده می شود.

لاتاری یا قرعه کشی: این کلاهبرداری نیز از کلاهبرداری های محبوب مجرمان است. در حال حاضر این کلاهبرداری در سطح اینترنت یا از طریق پیامک های کوتاه بشدت شایع است. از شما درخواست می شود که مقداری پول در وجه شرکتی که قانونی نیست یا وجود خارجی ندارد، واریز کنید تا شما برنده خوشبخت آنها باشید. حتی گاه مجرمان مدعی می شوند شما برنده شده اید و مبلغ مورد نظر را فقط باید بابت هزینه ارسال پستی هدیه بپردازید.

پیشنهادهای شغلی: در این روش مجرمانه قربانی پیامی از یک شرکت خارجی که در جستجوی یک کارمند در کشور وی است، دریافت می کند. کار پیشنهادی بسیار ساده و براحتی از خانه قابل انجام شدن است و فقط با سه تا چهار ساعت کار در روز در ازای آن، 3000 دلار دریافت می شود؛ البته بنا به ادعای ارسال کننده پیام . اگر قربانی پیشنهاد را قبول کند از وی اطلاعات بانکی اش درخواست می شود و در این مورد، این اطلاعات برای کمک به سرقت پول از حساب بانکی افرادی که اطلاعات حساب بانکی شان از سوی خلافکاران سایبری به سرقت رفته، استفاده می شود، این پول مستقیم به حساب کاربر منتقل و سپس از وی خواسته می شود آن را از طریق شرکت وسترن یونیون ارسال کند. به این ترتیب قربانی در واقع به دلال پول تبدیل می شود و هنگامی که پلیس در مورد سرقت تحقیق کند، وی به عنوان همدست شناخته و دستگیر می شود. حال آن که مجرم واقعی توانسته است هویت خود را پنهان نگه دارد.

جعل اسناد خانه های بدون مالک: برخی شیادان در کمین خانه هایی هستند که به اصطلاح متروک مانده و خبری از صاحبان شان نیست. آنها با جعل سند این خانه ها را به افرادی که خواهان خرید هستند با قیمت هایی معمولا ارزان تر از بازار می فروشند.

چارلز پونزی: او مبدع طرح ه شرکت های هرمی است. او توانست هزاران نفر را بدون آن که محصولی یا چیزی بفروشد، مجاب کند تا از او چیزی را بخرند یا در شرکت او سرمایه گذاری کنند. این طرح سپس توسط «برنی مدوف» پیگیری شد و پس از مدتی در سراسر جهان و از جمله ایران رواج پیدا کرد. پلیس ایران با اعضای شرکت های هرمی برخورد می کند و قوانینی نیز برای مقابله با این شگرد مجرمانه وضع شده است.

  • marzieh khansari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی